معرفی پیام‌ها و ارزش‌های جهانی مولانا در بوسنی

معرفی پیام‌ها و ارزش‌های جهانی مولانا در بوسنی

در چهارمین نشست تخصصی معرفی مفاخر و مشاهیر زبان و ادبیات فارسی با عنوان «شبی با مولانا» در سارایوو، پیام‌ها و ارزش‌های جهانی مولانا معرفي شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین نشست تخصصی معرفی مفاخر و مشاهیر زبان و ادبیات فارسی با عنوان «شبی با مولانا»  و به مناسبت سالروز وفات مولانا جلال‌الدین محمد بلخی ۲۶ آذرماه در رايزني فرهنگي ايران در سارایوو برگزار شد .

ضرورت معرفی شاعران مشهور و مشاهیر ادبی ایران

در ابتدا، محمدرضا آرام، رایزن فرهنگی كشورمان با اشاره به ويژگي‌هاي آثار مولانا، گفت: ژرف‌اندیشی و زیبایی معنایی در آثار منظوم و منثور مولوی و نیز دعوت به خردگرائی و عقلانیت و اعتدال همراه با تکریم انسانیت انسان از ویژگی‌های آثار جلال‌الدین محمد بلخی است.

وي ادامه داد: از طرفی، زهد و تذهیب نفس مولانا موجب شده تا اشعار زیبایش که با سادگی و صراحت، احساسات عاطفی‌اش را بیان كرده، بر دل‌ها بنشيند.

رایزن فرهنگی كشورمان در رابطه با اهداف برگزاری این نشست تخصصی، اظهار كرد: اميد است تا با برگزاري اين دوره از نشست‌ها، مباحث علمی و پژوهشی بيان شود؛ لذا اين مهم گامی مؤثر در تبیین و معرفی برخی از شاعران مشهور و مشاهیر ادبی ایران است.

وي ادامه داد: همچنين موجب افزایش آگاهی‌های قشر فرهیخته و اساتید بوسنیایی نسبت به پیشینه ادبی و تمدّن تاریخی ایران مي‌شود و در نهايت منجر به تعمیق و توسعه روابط فرهنگی بین دو ملت بوسنی و ایران خواهد شد.

مثنوی، بهترین نشانه عشق انسان به خدا است

سپس، نامیر کاراخلیلویچ، استاد بوسنیایی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده فلسفه و شرق‌شناسی گفت: بدون تردید، معروفترین اثری که مولانا بدان در سراسر جهان مشهور شده،  مثنوی معنوی است؛ این اثر صوفی عرفانی دارای پیام‌های اخلاقی و آموزشی است.

وي با اشاره به اينكه مثنوی معنوی دارای شش جلد است، گفت: اين اثر هنري در قالب بیش از ۲۶ هزار آورده شده كه در آن، اصول اساسی عرفان و امور معنوی بيان شده است.

کاراخلیلویچ افزود: مثنوی، بهترین نشانه عشق انسان به خدا است؛ در واقع بيانگر آرزوی اولیه انسان برای بازگشت به منبع و سرچشمه اصلی خود، که خداوند متعال است.

وي با تأكيد بر جهانی بودن اندیشه‌های مولوی، گفت: در تمام زندگی اين شاعر بزرگ و حتّی در تشییع جنازه وي تمامي اقشار مردم از گروه‌ها و اصناف مختلف اجتماعی و دینی حضور داشتند كه این مهم نشانگر جهاني بودن افکار و اندیشه‌های مولوي است.

کاراخلیلویچ خاطرنشان كرد: تمام کسانی که می‌توانند کتاب‌های مولوي را به زبان اصلی بخوانند، موظف به خواندن آن بوده و در غیر این صورت با بهره‌مندی از ترجمه‌های موجود درباره آن مقالاتی نوشته و بدین ترتیب پیام‌ها و ارزش‌های جهانی و بی‌انتهای آثار مولوی را به تمام دنیا رسانده و ابلاع كنند؛ چراکه مولانا و آثار او متعلق به همه است.

گفتنی است، همزمان با برگزاری نشست تخصصی «شبی با مولانا»، نمایشگاه آثار هنری نورالدین حاجیاآبدیچ با موضوع «مولوی» در نمایشگاه فرهادیه برگزار و به مدت یک هفته دایر خواهد بود.

کد خبر 2447447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha